آموزش با چوب: استفاده از چوب در مدارس

طراحی مدرسه چگونه بر فرآیند آموزش و یادگیری تأثیر می گذارد؟ درک روندها و روش‌های طراحی آموزشی فعلی کلید طراحی فضاهای سالم برای دانش‌آموزان است تا ظرفیت‌های اجتماعی و تحصیلی خود را توسعه دهند.

اگر به سیر تحول طراحی مدرسه در طول زمان نگاه کنیم، می بینیم که هر دوره چالش ها و ترجیحات خاص خود را دارد. چالش اصلی امروز در طراحی مدرسه، ایجاد فضاهایی است که بتواند محیط های یادگیری باز را که تنوع فضاهای یادگیری، تعامل اجتماعی و پایداری را در بر می گیرد، ادغام کند.

به نظر می‌رسد صنعت معماری دائماً به دنبال مواد و روش‌های جدیدی است که پایداری را بهتر در خود جای دهد. یکی از موادی که در آزمون زمان ایستاده است و در عین حال فضایی برای نوآوری پیدا کرده است، چوب است. در این زمینه، بریتیش کلمبیا (کانادا) به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات چوبی در جهان متمایز است و تعدادی از استراتژی‌ها را برای به حداکثر رساندن استفاده از آن در طراحی پایدار با موفقیت به کار گرفته است. یک مثال قابل توجه که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت، استفاده از چوب در مدارس است.

چرا از چوب در مدارس استفاده کنیم؟
انتخاب چوب به عنوان ماده اصلی برای طراحی مدرسه باعث ایجاد محیط های آموزشی بهینه و سالم برای دانش آموزان، معلمان و کارکنان می شود. این ماده علاوه بر پایداری، تجدیدپذیر و حمایت از اقتصادها و جوامع محلی، قوی، بادوام است و به راحتی قابل اصلاح یا نوسازی است. بریتیش کلمبیا (پیش از میلاد) مرزهای طراحی و ساخت چوب را پیش می‌برد و به مدارس امکان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته را می‌دهد.

“استفاده از چوب در مدارس پیش از میلاد” توسط معماران thinkspace و مهندسان Fast + Epp، به عنوان یک راهنمای مفید برای افراد یا سازمان هایی در نظر گرفته شده است که در مورد استفاده از چوب در مدارس کنجکاو هستند که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. معرفی عناصر چوبی با اندازه‌ها و ابعاد مختلف عمدتاً به دلیل پیشرفت فناوری و پذیرش در بین جامعه طراحی و مسئولان ساختمان بود.

الوار انبوه و الوار انبوه هیبریدی هر دو جایگزین مناسبی برای ساخت و ساز بتن-فولاد هستند. ضمن ارائه راه حل های جایگزین برای رسیدگی به مقررات آیین نامه ساختمانی، معرفی تیرها و ستون های چوبی انبوه به متخصصان این امکان را می دهد که محله های یادگیری در مقیاس بزرگ با طرح های انعطاف پذیر ایجاد کنند.

اولین دبستان انبوه چوب هیبریدی سه طبقه در ق.م
مدرسه ابتدایی تاتالو در سوری، بریتیش کلمبیا، که در بهار سال 2024 تکمیل خواهد شد، اولین ساختمان مدرسه ابتدایی انبوه چوبی سه طبقه و ترکیبی در BC خواهد بود. علاوه بر زیبایی شناسی اضافه شده، عناصر بیوفیلیک و ویژگی های یادگیری پیشرفته ساخت چوب، الوار توده ای هیبریدی به عنوان عنصر ساختاری اصلی برای پیروی از هدف پایداری مدرسه برای کاهش انتشار کربن انتخاب شد.

ترکیب ساخت و ساز چوب انبوه با سایر مواد مانند فولاد یا بتن، یک سیستم ترکیبی ایجاد می کند که از خواص هر ماده حداکثر استفاده را می کند. انعطاف‌پذیری و عملکرد آن نوعی شناسی را ایجاد می‌کند که الزامات کد پیچیده و محدودیت‌های هزینه را برای طراحی مدرسه سه و چهار طبقه برآورده می‌کند.

ساخت درجه: پیشرفت در فناوری چوب
پیشرفت‌های اخیر در فناوری چوب شامل نوآوری‌ها در فرآیند ساخت، محصولات جدید، اتصالات و تکنیک‌های ساختاری، معرفی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ساخت چوب انبوه، و ماشین‌کاری با کنترل عددی کامپیوتری (CNC) چوب انبوه است.

پیشرفت‌ها در بهره‌وری فرآیند ساخت انبوه الوار شامل پیشرفت‌های ساختاری در کاربرد چوب و تغییرات در استانداردهای مصالح و قوانین ساختمانی است. به عنوان مثال، آئین نامه ساختمان بریتیش کلمبیا نوع جدیدی از ساخت و ساز را شامل می شود: ساخت و ساز انبوه الوار محصور شده (EMTC)، فرآیندی که در آن از دیوار خشک برای بسته بندی عناصر انبوه چوب استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که سازه الزامات ایمنی در برابر آتش را برآورده می کند.

ترکیب مدل‌سازی BIM به همه طرف‌ها اجازه می‌دهد تا ساختمان را بهتر درک کنند، هماهنگی مشاور را بهبود ببخشند و از تضاد بین رشته‌های سازه‌ای، مکانیکی، الکتریکی و معماری اجتناب کنند.

سلامتی با چوب: سلامتی و فواید بیوفیلیک
وارد کردن چوب به طراحی مدرسه، محیط سالم تری ایجاد می کند که سلامت ذهنی و جسمی را ارتقا می دهد و در عین حال پتانسیل یادگیری را افزایش می دهد. ارتباط ذاتی با طبیعت – بیوفیلی – باعث کاهش استرس و افزایش بهره وری در بین دانش آموزان می شود.

بین تولید، تحویل و مونتاژ، طراحی با چوب دارای مزایای پایداری مانند به حداقل رساندن ردپای کربن پروژه و در عین حال حمایت از مشاغل برای مردم در جوامع سراسر استان است. طراحی چوب که به عنوان کربن جداکننده شناخته می شود، می تواند کربن را در طول عمر یک ساختمان ذخیره کند، به این معنی که مقدار قابل اندازه گیری کربن در محیط آزاد نمی شود.

created by dji camera

انواع سیستم های چوبی مورد استفاده در مدارس
هنگام طراحی مدارس با چوب، راه های مختلفی برای ترکیب سیستم های چوب برای نیازهای هر پروژه وجود دارد. برخی از گزینه ها عبارتند از چوب انبوه ساختاری و چوب توده ای هیبریدی، همراه با استفاده داخلی و خارجی غیر ساختاری.

چوب جرمی ساختاری از اجزای چوبی تشکیل شده است که به هم چسبیده، میخکوب شده یا به عناصر پانل بندی شده بزرگتر متصل می شوند. در مدرسه متوسطه بلمونت، چوب انبوه امکان اجرای سریع‌تر و کارآمدتر عناصر سازه‌ای را فراهم می‌آورد که منجر به اختلال کمتری در سایت می‌شود و در عین حال مدت زمان قرار گرفتن سازه در معرض آب و هوا را به حداقل می‌رساند.

ترکیب چوب انبوه با مواد دیگر، مانند بتن و فولاد، چیزی را ایجاد می کند که به عنوان ساختمان هیبریدی انبوه الوار شناخته می شود. در این نوع سیستم می توان از چوب انبوه در جایی که منطقی است استفاده کرد و با سایر مواد برای مجموعه های ساختمانی ترکیب کرد. در برخی موارد، طبق مقررات آیین نامه ساختمانی جدید، باید آزمایشات اضافی برای تأیید عملکرد آن وجود داشته باشد. مدرسه ابتدایی Sir Matthew Begbie و مدرسه ابتدایی Bayview استفاده از سیستم های جرمی ترکیبی را مثال می زنند. این سیستم ها با اهداف طراحی خاص، به ویژه با توجه به عملکرد، اندازه اعضا، یا دهانه، بهترین کار را دارند.

یک نظر ارسال کنید