نمونه موردی طراحی پروژه فرودگاه :

نمونه موردی فرودگاه – بررسی ترمینال فرودگاه TWA – سارینن ، نیویورک آمریکا

بررسی ترمینال فرودگاه TWA

مهندس معمار : سارینن

مهندس سازه : امان و ویتنی

زمان اتمام : ۱۹۶۲

محل ساخت : نیویورک ، آمریکا

 

در سال ۱۹۳۰ لوکوربوزیه بیان داشت: “زیبایی یک فرودگاه به وسعت فضاهای باز آن بستگی دارد و معماری مناسب برای فرودگاه در طراحی آسمان، چمن و باندهای بتنی پرواز نهفته است. فرودگاه طراحی شده توسط سارینن، به خوبی به این خواسته ها پاسخ گفته است. او می افزاید: “تمامی خطوط منحنی، فضاها و احجام مورد استفاده به منظور پیوند با طبیعت به کار رفته اند.ما می خواستیم مسافران در حین عبور از فرودگاه، فضاهای متعددی را که در یک فرم واحد شکل گرفته اند، تجربه کنند.”

مجموعه فرودگاه TWA را می توان یکی از بهترین نمونه های تأثیر متقابل تکنولوژی معماری و مهندسی عمران به شمار آورد. ترمینال TWA در مقیاس بسیار بزرگ و غول پیکر، شباهت بسیار زیادی به عقاب در حال نشستن دارد. این تصویر خارق العاده که از بتن تراشیده شده، این ترمینال را به یکی از به یاد ماندنی ترین ترمینال های جهان تبدیل کرده است.
فرم نمادین و پویای ساختمان به شکل یک پرنده به همراه طراحی داخلی غار مانند آن، بازتاب تغییراتی است که در تفکر معماری سال های ۱۹۵۰ به وقوع پیوست.

در این نوع طراحی که نقش فعال معمار را در فرم پردازی به نمایش می گذارد، رد پایی از تفکر اکسپرسیونیسم دیده می شود. خطوط منحنی که تصویر کننده سر و بال های پرنده هستند، نمای خارجی را شکل می دهند، دیوارهای داخلی با فرم های نمادین پلکان ها، فضاهای نشیمن و دیگر فضاها را در خود جای داده اند. برای ساخت این مجموعه با فرمی چنین پویا که در آن خطوط مستقیم به ندرت دیده می شوند، از سازهای بتنی و سیستم سازهای پوسته نازک استفاده شده است.

یک نظر ارسال کنید