نمونه کار

طراحی و ترسیم پلان مجتمع مسکونی در اتوکد :

 

تحریریه پروژه معماری98

اگر دانشجو معماری باشید، در طول تحصیل کارشناسی در طرح 5 از شما نمونه ای از نقشه و پلان مجتمع مسکونی درخواست می شود، که مجموعه ما سابقه هزاران طراحی و ترسیم را دارا می باشد.

نمونه پلان پارکینگ -3 :

 

ضوابط پارکینگ مسکونی

به صورت کلی برای هرماشین 2.5 متر عرض باید در نظر گرفته شود  شود.برای دو ماشین  دو  حالت زیر اتفاق می افتد:

  1. الف)اگر دوطرف پارکینگ دیوار باشد عرض 5متر باید در نظر گرفته شود.
  2. ب)اگر یک طرف پارکینگ دیوار و طرف دیگر ستون باشد عرض 4.75 در نظر گرفته می شود.
  3. برای سه ماشین 2.5 متر به عرض ذکر شده در بالا اضافه می شود.
  4. در صورتی که دو طرف ماشین به دیوار یا ستون مسدود باشد حداقل ابعاد به صورت 3*5 خواهد بود.
  5. اگر بین دو ستون به صورت داخل به داخل 4.5 متر فضا وجود داشته باشد ؛امکان ایجاد دو پارکینگ وجود دارد.

محوطه و سایت پلان :

 

برای طراحی سایت پلان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای طراحی یک ساختمان باید به شرایط محیطی و اقلیمی آن ساختمان توجه بسیاری داشت. سایت پلان به عوامل محیطی وابسته است و اگر به درستی طراحی شود می‌توان به این عوامل پاسخ داد. در طراحی سایت پلان‌ها نیز همانند طراحی ساختمان ها میتوان از ایده ها و طراحی های نو و تازه استفاده شود. و متناسب با عملکرد آن ساختمان می‌توان یک فضای سبز مناسب طراحی شود یا بلعکس می‌توان از ایده های فضای سبز در طراحی ساختمان نیز استفاده کنید.

سایت پلان‌ها با توجه به موقعیت و عملکرد آن می‌توان متفاوت طراحی شود. به‌طور مثال فضای سبز یک ساختمان اداری و با یک ساختمان مسکونی متفاوت است یا فضای سبز یک موزه کاملا می‌تواند متفاوت باشد و ما می‌توانیم با طراحی خاص سایت پلان‌ها هویت ساختمان را به بیننده برسانیم. طراحان و معماران می‌دانند که سایت پلان‌ها و پلان‌ها دو جز جدا نشدنی از یکدیگر هستند که با خطوط و منحنی های کنار هم یک طرح زیبا و مرتبط با هم ارائه داد به‌طوری که هردو رساننده عملکرد به مخاطب هستند.

طرح های اسلیمی :

اسلیمی گونه‌ای از نقش و نگار است شامل خط‌های پیچیده و منحنی‌ها و قوس‌های دورانی مختلف که در تزئینات و کتیبه‌ها و بعضی دیگر از کارهای نقاشی ترسیم می‌کنند. اسلیمی گاهی به صورت نقش اصلی و زمانی همراه با دیگر طرحها، در معماری٬ کتاب‌آرایی و هنرهای صناعی به‌کار رفته‌است.

ترسیم نما و برش اتوکدی :

یکی از ترسیمات بسیار حائز اهمیت در طراحی های معماری و عمران، آموزش برش زدن پلان در اتوکد است. زیرا با استفاده از آن پیچیدگی ها و جزئیات نقشه را بهتر می توانند تشخیص داده و بررسی نمایند. در آموزش برش زدن پلان در اتوکد یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه نمایید. خط ترسیم شده برش می باشد. خط برش زدن پلان در اتوکد به صورت خطوط غیر ممتد و ضخیم کشیده می شود. برای ترسیم برش پلان باید به جهت فلش دقت کامل داشته باشید. زیرا مقطع را باید به همان جهت ترسیم نمایید.

برخی از مصالحی که در بنا استفاده می شود. مانند موزاییک، زمین وخاک طبیعی، دیوار های آجری، بتن، چوب و … در اتوکد با هاشور های معینی، مشخص می شوند. در آموزش برش زدن پلان در اتوکد، باید این هاشورها را بشناسید. که در مقاطع برش خورده مانند متریال دیوار، پروفیل پنجره ها، مصالح استفاده شده در پله ها و …. از آنها استفاده می شود.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در آموزش برش زدن پلان در اتوکد، مشخص نمودن کدهای ارتفاعی می باشد. به طور مثال اگر در قسمت ورودی 2 پله می خورد و سپس به کف خانه می رسید.

3 1 Drawing1-4

باید با کد ارتفاعی مشخص نمایید که کف خانه، هم سطح با خیابان نیست. و یا در قسمت خارجی برش باید با قرار دادن کدهای ارتفاعی، ارتفاع پنجره، فاصله پنجره از کف خانه، ضخامت سقف، ارتفاع کف تا سقف خانه، ارتفاع درها، ارتفاع پله ها و … را مشخص نمایید.

Drawing1-2

ترسیم پلان معماری در اتوکد :

یک نقشه از یک اتاق یا ساختمان است که به شکل دید از بالا به اتاق و ساختمان ایجاد می شود. پلان طبقات ممکن است یک ساختمان ، یک طبقه از یک ساختمان یا یک اتاق واحد را به تصویر بکشد. همچنین ممکن است شامل اندازه گیری ها ، مبلمان ، وسایل و تجهیزات یا هر چیز دیگری باشد که برای اهداف طرح لازم باشد.

و همچنین در پروژه های دانشجویی دانشگاه و اجرایی اهمیت بسزایی دارد.

پلان طبقات برای کمک به طراحی چیدمان مبلمان ، سیستم های سیم کشی و موارد دیگر مفید هستند. آنها همچنین ابزاری با ارزش برای نمایندگان املاک و مستغلات و شرکت های ساختمانی برای کمک به فروش یا اجاره ساختمان هستند.

یک نظر ارسال کنید